Depressief, drank en drugs.
Monnik, melancholiek, mysterieus.
Womenizer.
Geliefd, verguisd.
Jood, Christen en Boeddhist.
Zoekend, vindend, opnieuw zoekend.

Wat gebeurt er, net als bij Frank Kazenbroot, bij mijzelf en miljoenen anderen, als je voor de eerste keer de stem van Leonard Cohen hoort? In mijn geval hoorde ik hem in mijn pubertijd, een tijd waarin je dingen aan het ontdekken bent. Is het de melancholische, diepe, zware, slepende stem? Of het gitaarspel? Of de teksten? (die op dat moment in mijn leven nog te moeilijk en te poëtisch waren om te begrijpen). In ieder geval wordt er een gevoelige snaar geraakt. Is het mijn ziel die toen beroerd, aangeraakt werd?

Al op negenjarige leeftijd verliest Leonard zijn vader. Een zeer ingrijpende gebeurtenis, die misschien op dat moment al een zoekende maakt van hem. Zoekend naar een aardse vader, die hij tijdelijk vond in de dichter Irving Layton en later in de Japanse Zenleraar Joshu Sasaki Roshi. Maar was hij ook op zoek naar een Hemelse vader? Een vraag die naar het idee van Frank Kazenbroot beantwoord wordt in de teksten en de liederen van Cohen.

Naast zoekende naar een vader, was Cohen ook op zoek naar de ideale vrouw. Vele vrouwen hebben zijn leven ook weer tijdelijk gevuld en verrijkt. Tevens was hij zoekende naar een plek. Montreal, New York, Londen, het Griekse eiland Hydra. Nergens vond hij wat hij zocht, totdat, zoals Frank Kazenbroot zo prachtig en ontroerend beschrijft, hij zijn thuis vindt: "Hij was een vreemdeling op aarde, rondtrekkend op zoek naar liefde en rust, niet thuis zijn in het eigen lichaam, een onrustige geest die van depressie naar depressie dwaalde. Niet weten waarnaar toe te gaan. Cohen moet vaak in zo'n geestelijke toestand verkeerd hebben. Het enige houvast was dat hij een opschrijfboekje had waarin hij de woorden schreef die in zijn ziel naar boven kwamen. En dat opschrijfboekje kon hij overal mee naartoe nemen. De schrijver Leonard Cohen had zijn toevlucht gevonden in de taal van zijn ziel. Het was een eenzame, gebroken en dolende ziel, maar het was ZIJN THUIS."

Frank Kazenbroot heeft een erg originele en mooie manier gekozen om het leven van Leonard Cohen te belichten. Zijn boek bestaat uit vijf hoofdstukken en veertig vensters. Het getal vijf refereert aan de vijf boeken van Mozes, die samen de Thora vormen. En veertig hoofdstukken; een getal dat verwijst naar de veertig jaar die de tocht van het Joodse volk door de woestijn duurde en naar de veertig dagen die Jezus in de woestijn verbleef. Het zet veertig vensters open, zodat wij in het ‘huis’ van Leonard Cohen naar binnen kunnen kijken, naar zijn ziel, zijn ‘thuis’. Een zoektocht, die je zelf kunt volgen door het lezen van dit prachtige boek.

En... als er iets van toepassing is op het leven van Leonard Cohen is het wel de regel: "There is a crack in everything, that's how the light gets in." Waar het licht naar binnenvalt, mag je zelf ontdekken.

Wil je meer weten over het werk en leven van Leonard Cohen?
Kom op zaterdag 21 september naar de voordracht van Frank Kazenbroot in Tilburg.
Klik hier voor meer informatie

Wees lief voor deze ziel
Veertig vensters op Leonard Cohen

Frank Kazenbroot

Uitgeverij: Berne Media
ISBN: 9789089722645

Bestel hier het boek

Frank Kazenbroot was jarenlang kloosterling in de Abdij van Berne. Tegenwoordig is hij geestelijk verzorger in een gevangenis. Hij heeft een passie voor het werk van de Canadese dichter en zanger Leonard Cohen.