Column

Mindful consumeren

Door Michiel Kersemaekers

Sta jij in de supermarkt ook weleens te dubben met een schaaltje biologische kipfilet in je hand? Zal ik deze kopen of toch maar de ‘gewone’ kipfilet die drie keer goedkoper is? Zelf ben ik nog niet hèt voorbeeld van een bewuste consument, al begin ik me wel te ontwikkelen in die richting. Ik besef steeds meer dat ik invloed kan uitoefenen door de manier waarop ik mijn geld besteed. ‘Verandering kun je kopen’ zegt de Triodos Bank in haar nieuwe reclamecampagne.

Steeds meer mensen stellen kritische vragen over de herkomst van een product, over de wijze waarop het geproduceerd is en welke gevolgen de aankoop kan hebben voor andere mensen en het milieu. Vroeger stonden consumenten hooguit stil bij de vraag of het product voldeed aan hun eisen en of het niet te duur was. Er bestaat zelfs een eigentijdse term voor het kritisch en bewust inkopen doen: mindful consumeren. We zouden het ook barmhartig besteden kunnen noemen.

Ik ben bijvoorbeeld wel gecharmeerd van het restaurant ‘Instock’ bij mij om de hoek. Daar werken ze met afgekeurde producten om onnodige verspilling tegen te gaan. Het levert zeer smakelijke maaltijden op in een gezellige ambiance. Dat is nog eens een win-winsituatie.

Onze wereldsamenleving, waarin alles met alles samenhangt en het streven naar winst en welvaart overheerst, vraagt om bezielde consumenten. Het besef dat ik door mijn koopgedrag kan bijdragen aan een economie die eerlijker, groener en menselijker is maakt me alert. De invloed zit in m’n achterzak en ik ben van plan om mijn macht meer te
laten gelden.